סדרת ההשקעות של JL Collins – אז מה יש לי מואנגרד בכלל?

זהו החלק השמונה-עשר בסדרת ההשקעות של JL Collins, המבוססת על הספר "המסלול הפשוט אל העושר" שפרסם לאחרונה. חלקים נוספים תוכלו לראות בעמוד הייעודי של הסדרה.

את הסדרה המקורית באנגלית תוכלו לקרוא באתר של JL Collins

בבלוג שלו ובספר ג'ים קולינס ממליץ להשקיע רק דרך בית ההשקעות Vanguard. עולה השאלה האם הם מממנים אותו בצורה כלשהיא? בשביל להיות תומך נלהב של מוצר כלשהוא לאורך כל כך הרבה שנים, ולפרסם אותם בכל דרך אפשרית, חייב להיות שמישהו שם מפצה אותו על כך? נכון???

אז זהו…

אם קראתם עד כה, אתם יודעים שאני תומך נלהב בהשקעות בקרנות המחקות של Vanguard. אלא אם כן, כמובן, אין לכם ברירה אחרת.

זה מובן, אם כך, שהצהרה נועזת כמו זו תרים כמה גבות. בפרק זה אתייחס לארבע מהנפוצות שבהן:

מה הופך את Vanguard לכל כך מיוחדת?

כאשר ג'ק בוגל ייסד את Vanguard ב-1975, הוא עשה זאת באמצאות מבנה עסקי שעדיין נחשב מאוד ייחודי בעולם ההשקעות. הבעלים של Vanguard הם בעצם הלקוחות שלה, והעלויות שלה הם לצורך תפעול שוטף בלבד (אין מרכיב רווח).

נשמע טוב, אבל מה זה אומר בפועל?

כמשקיע בקרנות של Vanguard, האינטרס שלכם ושל החברה היא זהה. הרעיון מאחורי זה פשוט. הקרנות של Vanguard – ובכך גם המשקיעים בקרנות הללו – הם הבעלים של Vanguard.

מאידך, לכל חברת השקעות אחרת יש שתי אדונים לשרת: בעלי החברה והמשקיעים בקרנות. הצרכים של כל אדון לא תמיד חופפים.

על מנת להבין את ההבדל, בוא נראה את המבנה של חברות השקעה אחרות. בעיקרון יש שתי אופציות:

  • הם יכולות להיות בבעלות פרטית, כגון חברה משפחתית. דוגמא לכך היא חברת Fidelity Investments.
  • הם יכולות להיסחר בבורסה כחברה ציבורית. דוגמא לכך היא חברת T. Rowe Price.

בשני המקרים, בעלי החברה מצפים להחזר על ההשקעה שלהם. ההחזר הזה מגיע מהרווחים שהחברה מייצרת אגב התפעול של הקרנות שלהם. הרווח זה מה שנשאר לאחר שמתחשבים בכל העלויות – משכורות, שכירות, ציוד משרדי וכו'.

השירות שניתן למשקיעים בקרנות הנאמנות היא פשוט דרך לייצר הכנסות שמטרתם לשלם את החשבונות וליצור את הרווח שהולך לבעלי החברה. הכנסות אלו מגיעות מדמי הניהול שנגבים מהמשקיעים בכל קרן נאמנות.

כאשר אתם רוכשים קרן נאמנות דרך Fidelity או T. Rowe Price או כל חברת השקעות שהיא לא Vanguard, אתם משלמים גם עבור עלות התפעול של הקרן, וגם עבור הרווח שהולך לבעלי החברה.

אם אני חלק מהבעלים של Fidelity או T. Rowe Price, אני רוצה שדמי הניהול, ובעקבות כך, הרווחים, יהיו כמה שיותר גבוהים. אם אני משקיע בקרן הנאמנות עצמה, אני רוצה שדמי הניהול יהיו נמוכים ככל האפשר. תנחשו מה? דמי הניהול נקבעים לרמה הכי גבוהה שאפשר.

בואו נבהיר משהו, אין משהו פסול במודל העסקי הזה. זהו המודל בו רוב החברות העסקיות במשק פועלות.

כאשר אתם רוכשים iPhone, המחיר שלו משקף את כל עלויות העיצוב, ייצור, משלוח, וקמעונאות, ובנוסף גם רווח נאה למחזיקי המניות של Apple. הם קובעים את מחיר ה-iPhone לרמה הכי גבוהה המתאפשרת, המתאימות לעלויות שלהם ולרווח הצפוי עם מטרה למכור כמה שהם יכולים לייצר. אותו דבר תקף לחברת השקעות.

בדוגמא הזו בחרתי ב-Fidelity וב-T. Rowe Price לא כדי להקניט אותם. שניהם עסקים מכובדים המציעות מגוון קרנות נאמנות איכותיות. אך מכיוון והם צריכים לייצר רווחים עבור בעלי החברה, שניהם בחיסרון עלויות משמעותי יחסית ל-Vanguard. כך גם כל שאר חברות ההשקעה.

הגאונות של ג'ק בוגל, לטובת המשקיעים, הייתה להסיט את הבעלות של החברה שלו אל הקרנות שהיא מפעילה. מכיוון שאנו המשקיעים מחזיקים ביחידות בקרנות הללו, יוצא שאנו הבעלים של Vanguard.

עם Vanguard, כל רווח שיווצר מדמי הניהול שנשלם יחזור אלינו. היות וזה יהיה תהליך די טפשי ומעגלי, וחשוב מכך, יצור אירוע מס, Vanguard קבעה את המבנה התפעולי שלה להיות בעלות בלבד. כלומר, גובים את דמי הניהול המינמליים האפשריים כך שיכסו רק את העלות התפעולית בקרנות.

איך זה מִתרגם בעולם האמיתי?
דמי הניהול הממוצעים ב-Vanguard הם 0.18%. הממוצע בתעשיית ההשקעות היא 1.01%. זה אולי לא נשמע כמו הפרש משמעותי, אך ככל שעובר הזמן ההבדל הופך להיות עצום וזו אחת הסיבות ש-Vanguard נהנית מביצועים עודפים (המתורגמן: יחסית לקרן זהה בחברה אחרת), בנוסף ליתרון בעלויות.

בהשקעה דרך Vanguard, אתם הבעלים של הקרנות שאתם רוכשים – ודרכם – הבעלים של Vanguard עצמה. האינטרסים שלכם ושל Vanguard זהים לחלוטין. זהו דבר נדיר ויפה ביותר, וייחודי בעולם ההשקעות.

איך אתה מרגיש בנוח להחזיק את כל הנכסים שלך אצל חברה אחת?

התשובה פשוטה: זה בגלל שהכסף שלי לא מושקע ב-Vanguard. הם מושקעים בקרנות הנאמנות של Vanguard שבתורם מחזיקות מניות בודדות ואג"ח בודדות. גם אם Vanguard הייתה קורסת (שאין לזה הרבה סיכוי), הנכסים בתוך הקרנות לא יושפעו מכך. הם נפרדים מ-Vanguard החברה. ככל ההשקעות, יש סיכון בלהחזיק אותם, אך אין חלק אחד בסיכון הזה שקשור ל-Vanguard ישירות.

זה עלול להתחיל להיות מאוד מורכב, ולמעטים מביניכם שרוצים להבין את זה יותר לעומק, יש עוד הרבה מידע שאתם יכולים לגגל. למטרות שלנו כאן, זה מה שחשוב שתדעו:
אתם לא משקיעים ב-Vanguard עצמה, אלא באחד או יותר מקרנות הנאמנות שהיא מתפעלת.

  • קרנות הנאמנות של Vanguard מוחזקות כישויות נפרדות. הנכסים שלהם מופרדים מ-Vanguard. לכל קרן יש ביטוח הונאה משלה, וחבר נאמנים משלה שאחראים לפקח על העניינים. באופן ממשי, כל קרן היא מעין חברה נפרדת, המתופעלת באופן עצמאי אך תחת המטריה של Vanguard.
  • לאף אחד ב-Vanguard אין גישה לכסף שלכם, ולכן אף אחד שם לא יכול לברוח איתו.
  • Vanguard מפוקחת על ידי הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC).

כל הנקודות לעיל, נכונות גם לבתי השקעות אחרים, דרך אגב.

(המתורגמן: פסקה לתושבי ארה"ב בלבד). אם יש לכם חשבון חיסכון לפרישה מהמעסיק, כמו 401k, שלא מציעה קרנות של Vanguard, אזי תשקיעו בה בכל מקרה. כפי שאראה בהמשך, דחיית המס והפקדות המעסיק (match), הופכים תוכניות אלו לאטרקטיביות, גם אם הקרנות לא אופטימליות ודמי הניהול גבוהים.

(המתורגמן: אם נשליך את הפסקה הקודמת על המצב בשיראל, אזי אל תמשכו את קרן הפנסיה שלכם רק כדי להשקיע בקרנות של Vanguard. ככל שמתאפשר לכם לנהל את קרן ההשתלמות (וכעת בעקבות תקנות אוצר חדשות אז גם קופת גמל פנסיונית) ב-IRA, אז הייתי קונה נכסים בו לפי התקציר שהבאתי בסוף הפוסט הזה. לגבי קרן השתלמות, ברגע שהיא הופכת נזילה, יש כאן סוג של דילמה, מכיוון שבתלות בגובה דמי הניהול, מאוד ייתכן שדמי הניהול יאכלו את הטבת המס, וצריך לפחות לשקול להנזיל את הקרן ולהעבירה לחשבון ממוסה. כמובן כל אחד והמצב האישי שלו. זהו נושא שמפתיע אנשים כל פעם מחדש, ולכן אני שוקל לכתוב עליו פוסט בעתיד).

מה עם Vanguard חוטפת פצצת אטום?

בואו נבהיר דבר אחד. אם העולם היה מסתיים ב-21 לדצמבר 2012 כפי שלוח השנה של שבט המאיה קבע, כל מה שהשקעתם ב-Vanguard (או בכל מקום אחר) היה נעלם. אך כמובן, זה לא קרה.

אם מטאור ענק פוגע בכדור הארץ, וגורם לשריפה ענקית ברחבי העולם, ובעקבותיו חורף גרעיני, ההשקעות שלכם הלכו פייפן.

אם מגיעים חייזרים ומשעבדים את כולנו – זה יהרוס לכם את תיק ההשקעות.

כל המצבים לעיל לא סבירים ומעבר לשליטתנו, ומעבר להיקף של הספר הזה.

עם זאת, ייתכנו אסונות בקנה מידה קטן יותר. משרד האם של Vanguard ממוקם בעיירה הקטנה Malvern שבמדינת פנסילווניה. מה אם Malvern היא יעד לפצצה גרעינית בפיגוע טרור? מה לגבי התקפת סייבר? סופת הוריקן? מגיפה? הפסקת חשמל?

כל חברה ומוסד שמכבדים את עצמם בארה"ב מודעים לסיכונים הללו ולכל אחת יש תוכנית שיקום לאחר אסון. ל-Vanguard יש את אחת התוכניות המקיפות ביותר. החברה מפוזרת במספר מיקומים. המידע שלה מגובה במספר מקומות ועל גבי מספר פלטפורמות. אם אתם מעוניינים, גשו לאתר שלהם להתרשם מהתוכנית.

עם זאת, אם אתם מצפים לאירוע קטסטרופי א-לה סוף היקום, או אפילו רק סוף הציבילזציה, אז Vanguard היא לא המקום בשבילכם. מצד שני, אין באמת השקעה שכן. אתם כבר ממלאים את הבונקר התת-קרקעי שלכם עם פחיות שימורים. מלבד אירוע כזה, אתם יכולים לישון בשקט תוך ידיעה שהנכסים שלכם אצל Vanguard.

האם אני מקבל מהם משהו מהצד

הספר הזה כל כך תומך ב-Vanguard שסביר שתשאלו: "האם אני מקבל משהו תמורת הפרסום?"

לא! Vanguard לא מודעים לכך שאני כותב את זה והם גם לא אחד מהמפרסמים שיש לי בבלוג. הם גם לא משלמים לי בשום צורה שהיא.

לינק לפרק הקודם: סדרת ההשקעות של JL Collins – מה אם אין לי גישה ל-Vanguard?
לינק לפרק הבא: סדרת ההשקעות של JL Collins – דילוג על כמה פרקים

11 מחשבות על “סדרת ההשקעות של JL Collins – אז מה יש לי מואנגרד בכלל?

  1. מתורגמן, עוד פוסט מעולה, ברור, מתורגם בקפדנות ובבהירות.
    שוב ושוב תודה 🙂

    ברשותך, ואם יש לך סבלנות לענות – מספר שאלות בסיסיות שלחלקן אני יודע תשובה חלקית, אבל אשמח לחידוד (וגם שואל לרווחת קוראים עתידיים עם תהיות דומות):

    אתה מכיר עוד חברה "חקיינית" שמבנה האחזקות שלה דומה לזה של Vanguard? או לפחות משהו שמזכיר אותו?
    האם Vanguard היא היחידה ואין לה מתחרים בתחום שלה שפועלים בשיטות שלה?…
    האם Vanguard היא באמת היחידה שבנויה ככה וכל השאר חזרזירים שרק גובים 1% על קרנות הנאמנות שלהם ופועלים בניגוד אינטרסים אל מול רווחי המשקיעים ורווחי הבעלים?
    האם אין באמת חלופה לפיזור הכספים אצל חברה דומה?
    האם ישנה חברה ישראלית דומה שמתנהלת בצורה דומה או שמזכירה את Vanguard?
    ישנה חלופה ישראלית הולמת?
    במידה ואני פותח חשבון השקעות ישראלי, בבנק ישראלי (נניח פועלים או לאומי או יהב) או בבית השקעות ישראלי (נניח מיטב דש או IBI) – האם אני יכול להשקיע מישראל בקרנות של Vanguard?
    מה העלויות המשוערות/ממוצעות שאני אמור לצפות להן במידה וכן אני יכול להשקיע מישראל בקרנות מחקות או ETFs של Vanguard?
    אילו עמלות יגבו ממני?
    לאיזה סדר גודל אני אמור לצפות?
    מהם הקרנות המחקות או המדדים ה"מוצלחים ביותר" של Vanguard?
    מה הוכיח את עצמו לאורך זמן רב, נניח 5 שנים ומעלה?
    אני מכיר VT ו- VTI ו- VXUS ו -VNQ – יש עוד?

    אהבתי

    1. יש לי סבלנות לענות 😉

      לצערי, כפי שתואר בפוסט, Vanguard הם די חיה ייחודית בנוף ההשקעות. לא רק שאין בישראל חיה כזאת, אין בארה"ב עוד חיה כזאת. יש גם פחד שכאשר ג'ק בוגל ילך לעולמו שהדירקטוריון של החברה כן ירצה להעלות קצת רווחים ולשנות את המודל. נקווה שלא.
      מצד שני, התחרות שואנגארד הביאה לשוק הכריחה את בתי ההשקעות האחרים (Schwab, Fidelity ויש עוד) להציע גם קרנות מחקות זולות מאוד (ויש כאלו יורת זולות משל ואנגארד, אבל לדעתי מדובר במלכודת מס – כלומר שמתישהו בעתיד יעלו בחזרה את דמי הניהול – כמו שקרנות בישראל אוהבים לעשות).

      אתה יכול להשקיע בקרנות סל של Vanguard. השילוב הכי מומלץ בפורום הסולידית לכיסוי עולמי הוא (VTI – מדד המניות האמריקאי + VXUS – מדד מניות העולם מלבד ארה"ב) ביחס של 54:46 לטובת האמריקאי. לחלופין יש לך את VT (מדד השוק העולמי) שבדמי ניהול טיפה יותר יקרים (0.13%) יתנו לך כיסוי עולמי בנייר בודד אחד.

      אתה יכול לקנות את קרנות הסל דרך כל בית השקעות ישראלי ואפילו דרך הבנק אבל זה מתלווה בעלויות מאוד יקרות (הכי זול שראיתי זה $7 להחליף משקלים לדולר ועוד $8 עמלת קנייה). לחלופין אתה יכול לפתוח חשבון בבית השקעות זר ולהוריד את העלויות בצורה דרמטית ($2.5 המרה לדולר, $1.4 עמלת קנייה ומכירה), אבל זה ידרוש ממך להגיש דוח שנתי ליקירינו במס הכנסה בכל שנה מכיוון שהרבה פעמים אין ניכוי מס במקור בבתי השקעות זרים. אני ספציפית נמצא באינטראקטיב ברוקרס והצטרפתי דרך השלוחה שלהם בישראל (תמיכה מלאה בעברית). חברנו דיבידעת התמקח מולם והשיג דיל מטורף לישראלים שמעוניינים לסחור דרך בית ההשקעות הנ"ל (והוא אפילו לא מקבל תגמול על כל לקוח שהוא מפנה דרך האתר שלו). אם זה מעניין אותך, אז תצטרך להצטרף דרך האתר שלו בלינק הזה.

      בנוסף לעלויות הרכישה, יש לקרנות של ואנגארד גם דמי ניהול, אבל לצורך העניין הם כמעט אפס. ב-VTI דמי הניהול הם 0.04%, ב-VXUS – 0.08% וכאמור ב-VT – 0.13%.

      אין קרנות מוצלחים, יש קרנות שמתאימים לך בתור משקיע. אם אתה רוצה כיסוי עולמי אז השילוב VTI+VXUS או פשוט VT יספיקו לך. אם אתה רוצה דברים אחרים (ציינת את VNQ שזה מדד הריט האמריקאי), אז תצטרך לחפש. אם אתה רוצה אתה יכול לציין איזה מדדים מעניינים אותך, ואני אנסה לחפש לך את הסימול שעוקב אחרי המדד הזה בואנגארד.

      Liked by 1 person

      1. מתורגמן, תודה רבה על התשובה המפורטת! קראתי בעיון ובעניין רב.
        אני מכיר את הקרנות מחקות המדד (ETFs) מבית Vanguard. שמן יצא כבר למרחקים, ובצדק.
        מדוע לא ציינת את iShares? סתם ככה?…

        אחרי שכבר די ברור לי שבבנק לא שווה להישאר כשתיק ההשקעות שלך גדול מנניח 50K (אלא אם הצלחת לקבל תנאים ממש ממש מעולים) אז הדילמה שבין השקעה דרך בית השקעות ישראלי (הנטיה הטבעית שלי היא ל- IBI כי אני אוהב את השירות שלהם בקרן ההשתלמות שלי) לבין בית השקעות זר (IB) אכן מבלבלת אותי ופוגשת אותי בתקופה בה אני צובר הון קטן (שיושב כרגע בעו"ש) שעל מנת לפתוח תיק השקעות…

        אהבתי

        1. מדוע לא ציינתי iShares? אני לא ציינתי דבר. אני תרגמתי את ג'ים קולינס ששר את חסדה של ואנגרד.

          אבל לצורך העניין המודל של iShares הוא כמו של שאר החברות, קרי, מטרות רווח מקסימלי. העבודה שיש להם כמה קרנות מחקות בדמי ניהול נמוכים זה רק כי ואנגרד קבעה את הסטנדרט הזה בתעשייה וכופפה את כולם להתיישר בשם התחרות על הלקוחות.

          אני גם מאוד אוהב את השירות של IBI (אני ואשתי חוסכים שם בקרנות השתלמות ובקופות גמל פנסיוניות). אבל בחשבון ממוסה אין תחרות למחירים של IB (אינטראקטיב ברוקרס). לדעתי, המחסום העיקרי שמונע מהרבה משקיעים ישראלים להעביר את ההשקעות שלהם לשם זה החובה בחלק מהשנים להגיש דוח שנתי. אז לאחרונה הגשתי את הדוח (ללא ליווי רואה חשבון) והגלולה לא כזאת מרה. ואפילו הייתי אומר שלטווח הארוך הוצאה של 1000 שקל בשנה על רואה חשבון יתקזז ויותר לעומת הפרשי העמלות.

          אהבתי

          1. מתורגמן, היי 🙂
            "…לאחרונה הגשתי את הדוח…" – איזה דו"ח?
            דו"ח של מס הכנסה הישראלי או מס ההכנסה האמריקאי?
            תוכל לתת קישור לדו"ח הנ"ל אם מדובר במס ההכנסה הישראלי?

            ועוד שאלה – במקרה כתבת על תהליך הגשת הדו"ח הנ"ל פוסט או שעדיין לא? (הרמה להנחתה 🙂 )

            אהבתי

              1. היי,
                אני מרגיש שאני כל פעם מגלה על דו"ח חדש שצריך להגיש :/
                אם אני רשום ב IB ומשקיע דרכם, אני מחויב בטופס 1301 למס הכנסה הישראלי בעצם? גם אם אני לא מושך כלום?

                נ.ב – תודה על הכל, תמיד מעניין לקרוא 🙂

                אהבתי

              2. זה תלוי מה אופי הפעילות.
                אם אתה לא אמריקאי ורוכש קרנות איריות מחקות, לא תצטרך להגיש דוח אלא אם מכרת במהלך השנה, העברת מעל 500,000 בשנה מסוימת, או שהצבירה שלך בחשבונות חו"ל מעל 1.9 מיליון שח.

                אם אתה אמריקאי ומשקיע בקרנות מחקות אמריקאיות, תצטרך להגיש דוח 1301 כל שנה.

                כך אני עושה זאת

                אהבתי

כתיבת תגובה