המסלול הפשוט אל העושר

אני עושה הפסקונת קלה מסדרת מס ארה"ב, כדי להביא לכם משהו מיוחד בעיני ואני מקווה שיהפוך להיות גם בעיניכם.

הבלוגר JL Collins (ג'ים קולינס) מהאתר http://www.jlcollinsnh.com, הוציא היום (18.6.2016) ספר שמבוסס על הבלוג שלו. לבלוג אין שם מפוצץ או מגניב, ורק מבוסס על שם הכותב ומקום המגורים שלו, אך הבלוג מפוצץ ומגניב בכך שהוא הפך להיות ה-בלוג שכולם בבלוגוספירה הפיננסית מפנים אליו בקשר ללימוד השקעות בשוק ההון.

הבלוג שלו מצטיין בעיקר בסדרת פוסטים הנקראים סדרת המניות (Stock Series) שהוא פשוט הדרכה מא' עד ת' לעולם ההשקעות, בהסברים פשוטים, קלילים ומשכנעים. הוא התחיל את הסדרה הזו כמכתבים לבתו הקטנה, אפילו לא מתוך מטרה לכתוב בלוג, וכשהראה אותם לחבר, החבר הציע שיפתח בלוג וישתף עם העולם כי המידע יקר מדי שישאר רק במכתבים לבת.

הספר, שנקרא, The Simplest Path to Wealth (המסלול הפשוט אל העושר) הוא סיכום של סדרת המניות הנ"ל ושל עוד פוסטים נבחרים, מסודרים בסדר קצת שונה מהסדר שהופיעו בבלוג כדי ליצור נהירות, קריאות ורצף. בבלוג הוא היה כותב מה שהיה עולה לו בראש באותו יום, ובספר ישב וחשב כיצד להציג זאת בצורה הכי טובה לקהל.

מר Collins, מעל גיל 60, חי חיים עמוסי חוויות הרבה לפני שהמונח פרישה מוקדמת הייתה נפוצה. את החוויות הללו הוא חולק איתנו כחלק אינטגרלי מהספר (מה שהופך אותו מספר השקעות שיכול לשעמם רבים לספר מרתק שלדעתי ימשוך קוראים רבים, גם מישראל). הוא אמנם לא המציא את המושג, אבל הוא משתמש במושג "Fuck You Money" בצורה נרחבת וטוען שכל אחד צריך להגיע אל הסכום הזה בקנאות, אם אתם רוצים שתהיה לכם טיפה שליטה על החיים שלכם (בניגוד לבוס/בנק/חברת הכבלים וכו').

היות ואני קורא נלהב של הבלוג שלו, כשהוא הציע לאנשים לקבל הצצה מוקדמת לספר בתמורה לכתיבת סקירה אצלם בבלוג, ישר קפצתי על ההזדמנות. הוא הדגיש שהסקירה לא חייבת להיות מחמיאה (אך הוא מקווה כמובן שכן). אני מקווה שהסקירה שלי תהיה כנה משום שמאוד אהבתי את הספר, ולדעתי הוא יכול להתאים לכם גם, אם המטרה שלכם היא עצמאות כלכלית. ד.א. אני לאו דווקא מדבר על עצמאות כלכלית מוקדמת, אם אתם לא רוצים להיתקע גם בפנסיה בבעיה תזרימית, כדאי שתפתחו אזניים ותשמעו למה שיש לג'ים לספר.

אם אתם מצפים לעוד ספר עמוס לעייפה בגרפים, נוסחאות ובמילים מפוצצות מהז'רגון של התחום, מצפה לכם הפתעה גדולה. אחד הנקודות הכי חשובות של הסופר הוא שהשקעות צריכות להיות הכי פשוטות שאפשר, וכשהוא אומר פשוט הוא מתכוון ממש פשוט. בעיקרון, מספיקה השקעה בקרן אחת בלבד (VTI) בשלב צבירת ההון, וברגע שהגעתם לעצמאות כלכלית (שהוא מסביר בצורה מאוד יפה איך יודעים שהגעתם), מוסיפים עוד קרן אחת (BND) כדי  להקטין את התנודתיות בתיק ההשקעות בשלב ה"פרישה".

בספר, הכותב שובר כמה מוסכמות, כמו למשל, שלא צריך ייעוץ מקצועי בשביל להשקיע, ושלא צריך להתאים את ההשקעה למידת הסיבולת להפסדים של המשקיע, אלא שהמשקיע פשוט צריך להתחזק ולהתמודד עם רכבת ההרים ששמה שוק ההון.

כדי לשכנע אתכם שכדאי לכם לקרוא את הספר, אני אביא פשוט תרגום של עיקרי הדברים, כפי שמביא אותם הסופר במבוא שלו:

  • הוציאו פחות משאתם מכניסים – השקיעו את ההפרש – הימנעו מחובות.
  • אם תעשו רק את זה, תהיו בסוף עשירים. ולא רק בכסף.
  • להיות בחובות מושך בדיוק כמו להיות מכוסה בעלוקות ויש לזה בערך את אותה השפעה.
  • הוציאו את הסכין החד ביותר שלכם והתחילו לקלף את מוצצי הדם הקטנים האלה.
  • אם רמת החיים שלכם תואם – או רחמנא ליצלן עולה – על ההכנסה שלכם, אתם לא יותר מעבדים מוזהבים.
  • הימנעו מאנשים חסרי אחריות פיננסית. לעולם אל תתחתנו עם אחד, או תתנו להם גישה לכסף שלכם.
  • הימנעו מיועצי השקעות. ליותר מדי מהם יש עניין רק בטובת עצמם. עד שתדעו מספיק כדי לבחור אחד טוב, תדעו מספיק כדי לנהל את הפיננסים שלכם בעצמכם. זה הכסף שלכם ואף אחד לא יטפל בו יותר טוב מכם.
  • אתם הבעלים של הרכוש שלכם, אבל הרכוש הוא גם הבעלים שלכם.
  • כסף יכול לקנות דברים רבים, אך אין דבר שהוא יותר בעל ערך מהחופש שלכם.
  • בחירות החיים לא בהכרח תמיד קשורות לכסף, אך תמיד כדאי שיהיה ברור ההשפעה הכלכלית של ההחלטות אותן אתם מקבלים.
  • השקעות נבונות הן לא מסובכות.
  • חסכו חלק מכל שקל שאתם מרוויחים או שנקרה בדרככם.
  • ככל שאחוז החיסכון מההכנסה שלכם יהיה גבוה יותר, תגיעו ל-F-You Money מהר יותר.
  • נסו לחסוך ולהשקיע 50% מהכנסתכם. אם אתם ללא חובות, דבר זה הוא בהחלט בר השגה.
  • שיעור חיסכון גבוה, הוא יפה כפליים: אתם לומדים לחיות על פחות ובו בזמן יש לכם יותר להשקיע.
  • שוק ההון הינו כלי לבניית עושר עצמתי מאוד ואתם צריכים להשקיע בו. אך הבינו שהשוק וערך המניות ירד לפעמים בצורה דרמטית. זהו מצב רגיל ויש לצפות לו. כאשר זה קורה, התעלמו מהירידות ופשוט תקנו עוד.
  • דבר זה יהיה הרבה יותר קשה משאתם חושבים. אנשים סביבכם יהיו בפניקה. בחדשות כולם יצרחו "למכור, למכור, למכור!"
  • אף אחד לא יכול לחזות מתי נפילות אלו יגיעו, למרות שהתקשורת מלאה באנשים שטוענים שהם יכולים. הם או הוזים, או מנסים למכור לכם משהו, או שניהם. התעלמו מהם.
  • כאשר אתם יכולים לחיות על 4% מההשקעות שלכם בשנה, הגעתם לעצמאות כלכלית.

על כל הנקודות פה הוא כמובן מרחיב בספר (או בבלוג), ועל עוד נושאים רבים ומעניינים, כמו:

  • למה רוב האנשים מפסידים כסף בשוק ההון למרות שהשוק תמיד (טוב נו 77%) עולה
  • מה זה קרן מחקה ולמה כדאי להשקיע בכאלה שהן רחבות, פסיביות וזולות
  • איך לסתום את הפה, להפסיק להתבכיין, להתחזק ולהתחיל לשים כסף בשוק
  • למה כל אחד יכול לפרוש מיליונר
  • איך שוק המניות דומה לבירה קרה (מממ… Beer)
  • למה הוא לא אוהב את שיטת המיצוע (השיטה שבה מזרימים כסף לשוק טיפה טיפה)
  • איך להפוך לגורו השקעות ולהגיע לטלויזיה
  • איך להיזהר מרמאים ונוכלים
  • איך למשוך את ה-4% כשהגענו לפרישה/עצמאות כלכלית
  • איך לתרום צדקה כמו ביליונר
  • למה חשוב להריץ מספרים לפני שנכנעים לתכתיב שנדלן הוא ההשקעה הכי טובה

לדעתי, כל אחד יכול להפיק משהו מהספר הזה. אם אתם מבינים בהשקעות, הוא יעזור לכם עם החיסכון. אם אתם טובים עם חיסכון והשקעות, הוא יעזור לכם לתכנן מסגרת שבה תוכלו לפרוש מעבודה. אתם תצאו מהקריאה של הספר בהרגשה כאילו ג'ים הוא המנטור שלכם, המורה האהוב מהתיכון, האבא והסבא שלכם עטופים באחד. כבונוס, מקבלים את פיט אדני (Pete Adeney) הלא הוא מיסטר מאני מאסטש שכתב את מילות הפתיחה לספר.

מי שמעולם לא חשב להתעסק עם השקעות ירגיש מוכן לאחר קריאה של הספר להתחיל. מי שכבר מתעסק בהשקעות, הספר יעזור לו לגבש את פילוסופיית ההשקעות שלו ולפשט את הדרך בה אנו חושבים על השקעות (מה יותר פשוט מלקנות קרן אחת בלבד?).

רמת האנגלית של הספר לא גבוהה במיוחד לאלה שדואגים ממחסום השפה. לדעתי, הוא מייעד את הספר גם לנערים ומעלה. למי שחושש מהבדלי השפה, אני מתכנן לתרגם לבלוג פרקים נרחבים ממנו (אך לא את כולו) לאחר שאסיים את סדרת מס ארה"ב לשנה זו. קחו בחשבון, שיש גם פרקים שלא מתאימים לישראלים שנוגעים לחשבונות פנסיה של האמריקאיים, אך העקרונות שעולים מהם כגון: דחיית מס, תכנון מס והתאמת ההשקעה לחשבון ניתנים להתאמה למציאות שלנו.

מי שמעוניין ברכישת הספר ניתן למצוא אותו בגרסה מודפסת כאן:

מי שמעוניין יש גם גרסה אלקטרונית (לקינדל, או כל תומך ספרים אלקטרוני) כאן:

אם תרכשו את הספר דרך הלינקים הנ"ל (או כל דבר אחר באמזון), הבלוג שלי יזכה בתשר קטן מאמזון. המחיר לכם יהיה זהה בכל מקרה ואני אודה לכם מאוד (בעצם… אם עזרתי לכם למלא את דוחות המס אנחנו פיטים 😉 ).

אני סמוך ובטוח שאם תרכשו את הספר תפיקו ממנו ערך רב. אני אישית הפקתי המון ערך מהבלוג של ג'ים ומהספר (שג'ים נתן לי בנדיבותו לקרוא הרבה לפני הפרסום), ועליו אני מבסס את רוב פילוסופיית ההשקעה וההתנהלות הכלכלית שלי.

43 מחשבות על “המסלול הפשוט אל העושר

  1. יש בלוג ישראלי מצויין ומאד פופולארי שנקרא "הסולידית" שקיים כבר 3 שנים ויש בו את כל הרעיונות האלה בעברית ובכתיבה קולחת. לפני שתתרגם כדאי לך לבדוק אם זה שווה את המאמץ 🙂

    אהבתי

    1. שלום ותודה על ההמלצה. האמת שאני מכיר טוב את הבלוג של הסולידית.
      אפילו כתבתי שם פוסט אורח.

      לדעתי זה שווה את המאמץ מכמה סיבות:
      1. ישנם ריבוי גישות ודעות ואני מעוניין להביא כאלה שאני מתחבר אליהם או שהם דעה לא שגרתית.
      2. ג'ים מעדיף להתאים את הפסיכולוגיה שלנו להשקעה הטובה ביותר, ולא לתת לפסיכולוגיה להכתיב לנו את הקצאת הנכסים כפי שהסולידית ממליצה. אני במקרה הזה בדעה אחת עם JL Collins.
      3. בהמשך את תראי המלצות, וגישות שהסולידית לא התייחסה אליהם. זה לא בגלל שהסולידית היא בלוגרית רעה, חס וחלילה. כמו שאמרתי, לכל אחד יש נקודות מבט שלו שעליהם הוא שם את הדגש.

      אהבתי

  2. אני מאוד נהנה לקרוא את הבלוג שלך וחושב שאתה נותן פרספקטיבה נוספת לנושאים שהסולידית כותבת עליהם. כל הכבוד!!!

    אהבתי

  3. שתהיה לנו בריא!
    ההשקעה שלך בבלוג ניכרת ומורגשת. נפלא כאן והשהות קסומה ומאוד דידקטית ופדגוגית.
    אין מילים… ההסברים, הביאורים, ההערות. כל העבודה שמסביב.
    שאפו ענקי. באמת.
    תודה רבה לך על כך!

    זה כנראה הספר הראשון שאזמין באמאזון, רק בגלל שאתה המלצת עליו. מתחבר מאוד לגישה שלך ונדמה לי שיהיה מעניין להתעמק בה.
    מקווה שהרשות לניירות חסרי ערך מרשה לך להמליץ על ספרים 😉

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה