איך אזרחים אמריקאיים הגרים בישראל עומדים בחובות הדיווח שלהם לארה"ב?

האם גם אתם שייכים לעם הסגולה? אני כמובן מתכוון לאזרחי ארה"ב שגרים בישראל 😉

אם אתם אזרחי ארה"ב וגרים בישראל, אז אתם צריכים להכיר שתי חובות עיקריות שיש לכם בכל שנה, ובנוסף להכיר זכויות שמוקנות לכם בתחום המס האמריקאי.

נתחיל בחובות (כל נתונים כאן נכונים לשנת המס 2023):

1) כל אזרח צריך להגיש דוח שנתי ל-IRS על ***כל הכנסותיו העולמיות*** בתנאי שהכניס מעל סכום מסוים. לרווקים זה $13,850, נשואים שמגישים ביחד $27,700, ראש משק בית (לרוב תקף לאזרח שנשוי ללא-אזרח והאמריקאי מרוויח יותר) – $20,800. נשוי המגיש בנפרד – החל מ-$5 הכנסה (שזה אומר כמעט כולם). עצמאיים – החל מ-$400. הטופס הראשי של הדוח הזה הוא 1040, ויש לו נספחים רבים בתלות בהכנסות שהיו לכם. לקריאה נוספת כדי להבין באיזה סטטוס אתם, ניתן לקרוא כאן.

2) כל שנה צריך להצהיר על החשבונות שיש לכם מחוץ לארה"ב על טופס אלקטרוני שנקרא FBAR. הדיווח הוא רק בתנאי שמתישהו במהלך השנה היה לכם מעל $10,000 בכל החשבונות שלכם, ואם עברתם את התנאי הזה צריך לדווח על *כל* החשבונות, כולל אלו שהיה בהם פחות מ-$10,000. את ההמרה משקלים לדולר צריך לעשות עם שער ההמרה ביום האחרון לשנה הרלוונטית, ללא קשר למתי החשבון הגיע למקסימום באותה שנה.

3) עצמאיים צריכים להגיש דוח שנתי החל מהכנסה מהעסק של $400 ומעלה ויהיה להם בוודאות חובת ביטוח לאומי (Social Security) של 15.3% מהרווח השנתי (בנוסף למסים ששילמו לישראל). – רצוי לפנות ליועץ מס מוסמך כדי לבדוק אופציות (כמו הקמת חברה ומשיכת משכורת כשכיר).

זכויות:

1) הורים לילדים עד גיל 17 שהוצאה להם אזרחות אמריקאית, זכאים לזיכוי מס בסך $2,000 לכל ילד, שמתוכם ניתן לקבל עד $1,600 כהחזר מס לכיס. יש ספי מינימום ומקסימום של הכנסה שצריך לעמוד בהם, וההחזר עשוי להיות נמוך מהמקסימום בתלות בנתונים הספציפיים.

2) סטודנטים מאחת האוניברסיטאות המובילות זכאים לקבל עד $1,000 בשנה כהחזר מס כתלות בגובה שכר הלימוד שהם שילמו.

3) מענקי קורונה: ל-2020 – אזרחים זכאים לקבל $1,200 לכל מבוגר ו-$500 לכל ילד עד גיל 17 כדי לתמרץ את הכלכלה בגלל הקורונה. ל-2021 זכאים לקבל עד $1,800 לכל בן אדם בדוח (כולל ילדים). ניתן עדיין להגיש דוח רטרואקטיבי ולקבל מענקים אלו בתנאי שהיה לכם SSN בתוקף במועד ההגשה המקורי (15 ליוני 2021 עבור הדוח של 2020, 15 ליוני 2022 עבור הדוח של 2021).

4) עצמאיים ששילמו לפחות 10 שנים Social Security יקבלו החל מגיל 62 ומעלה את קצבת הזקנה של ארה"ב שהיא משמעותית יותר גדולה מזאת הישראלית, וכל עוד תגורו בארץ היא פטורה ממס גם בישראל וגם בארה"ב. בפועל מדובר על צבירה של 40 נקודות, כאשר בכל שנה על כל $1,640 מדווחים מקבלים נקודה, עם מקסימום של 4 נקודות בשנה (ולכן הכי מהיר שאפשר להגיע לזה זה 10 שנים). אפשר לצבור נקודות גם על שנים שעובדים בהם כשכיר בארה"ב.

על מנת לממש את הזכויות צריך להגיש דוח שנתי ל-IRS גם אם לא עמדתם בספים (למשל סטודנטים שנוטים לא להרוויח יותר מדי).

חשוב לזכור: חובת דיווח היא לא חובת מס. ישנם שתי דרכים עיקריות כדי להקטין את המס שלכם בארה"ב לאפס:

1) החרגת שכר – ב-2023 (למשל) תוכלו להחריג עד $120,000 של הכנסות מעבודה (שכיר או עצמאי).

2) זיכוי מס זר – להשתמש במסים ששילמתם בישראל כנגד המס שאתם חייבים בארה"ב על ההכנסה שדיווחתם.

כלל אצבע: למי שמרוויח פחות מ-15,000 ש"ח לחודש כנראה כדאית שיטה 1, ומעל כנראה עדיף את שיטה 2.

איך מגישים?

את הדוח השנתי מומלץ להגיש בצורה אלקטרונית ככל הניתן, אך לפעמים צריך לשלוח בדואר.

את ה-FBAR ניתן להגיש רק אלקטרונית (אפשר באתר שלהם ואפשר ב-PDF שמורידים ואז יש כפתור ב-PDF שלוחצים והוא משדר).

ניתן להגיש באמצעות רו"ח או יועץ מס (אין הבדל ביניהם בקטע של הכנת דוחות).

אני אישית ממליץ להשתמש בשירות של Simple Tax למילוי הדוחות.

לחלופין, אתם יכולים לקחת אחריות על החיים הפיננסיים שלכם וללמוד איך לעשות זאת לבד. שמעתי על אחד המתורגמן הפיננסי Financial Translator שכתב מדריך שלם לשכירים לאיך למלא את הדוחות השנתיים.

אזהרה: אני איני רואה חשבון אמריקאי וגם לא רואה חשבון ישראלי. אני גם לא יועץ מס באף אחת מהמדינות הנ"ל (גם לא באף מדינה אחרת). את כל המידע שאני מספק כאן אני למדתי בעצמי תוך התייעצות חד פעמית עם רואה חשבון ועם אנשים אחרים המגישים בעצמם. חוק המס האמריקאי הוא חוק סבוך נורא, והמצבים שאתאר כאן הם יחסית פשוטים – הכנסה כשכיר, רווח הון על מניות, דיבידנדים, ריבית מהבנק/אג"ח, הכנסה משכירות (שלא כחלק מעסק). אם אתם בעלי עסק/עצמאים, אתם יכולים להשליך חלק מהדברים שיכתבו כאן על המצב שלכם, אך כרגע לא אעסוק בדיווח עבור בעלי עסקים. מילוי הדוחות דורש ידע שתוכלו לקבלו כאן בחינם, אך השימוש בו הוא על אחריותכם בלבד. באופן כללי, לא מומלץ להסתמך על בלוגים רנדומליים ברשת.

13 מחשבות על “איך אזרחים אמריקאיים הגרים בישראל עומדים בחובות הדיווח שלהם לארה"ב?

  1. פוסט מקיף ועושה סדר! תודה!!!
    האם התאריך שכתבת לגבי SS לא שגוי? יולי 2021 עבור הדוח של 2020? וכדאי אולי לדייק ביום (נדמה לי 15) כי אחד מבני משפחתי נפסל, מאחר והSS הונפק אחרי 15.4, ולאחר שהבאתי להם בעזרתך את הציטוט לגבי ישראלים, שיכולים עד 15.6 הם אישרו לו!

    אהבתי

    1. כן, נקרא Wep, תלוי בכמה שנים עבד לטובת הסושיאל סקיוריטי, אתה מתאר מצב של עבודה של המינימום של 10 שנים, אם עושים יותר מ-30 שנה אין קיזוז בכלל (ובאמצע מקזזים חלקית).
      בנוסף, זה רק עבור פנסיה כשכיר. אם הפקיד לפנסיה כעצמאי החלק הזה של הפנסיה לא מקזז.

      אהבתי

      1. תודה על המענה. אז מאחר שילדיי לא זכאים לאזרחות אמריקאית בעצם חוץ ממענקים חד פעמיים שיגיעו מפעם לפעם אלא אם אבחר לגור שם בעתיד אין שום הטבה כלשהי שמגיעה לי למרות שמבצעת את כל חובותיי מולם… באסה 🙂

        אהבתי

        1. תזכרי שאת תמיד יכולה להגר לשם עם המשפחה שלך, הילדים יקבלו אזרחות אוטומטית עם המעבר. הבן זוג יקבל ויזת עבודה, ולאחר 3 שנים יכול לגשת למבחן האזרחות.
          זו תעודת ביטוח חשובה לדעתי, הגם שאין לו תגמול מיידי.

          אהבתי

  2. רשמת כלל אצבע "כלל אצבע: למי שמרוויח פחות מ-15,000 ש"ח לחודש כנראה כדאית שיטה 1, ומעל כנראה עדיף את שיטה 2."

    בהנחה ואני לא עובר את הסכום של החרגת שכר (120,000 דולר) איזה סיבה יש לי לבחור בזיכוי מס זר (אולי למשיכת כספי קרן השתלמות או אם השקעתי במניות שהם לא אמריקאיות?)
    בנוסף האם יש הגבלת זמן על הזיכוי מס זר? לדוגמא אם אני בחור צעיר שמרוויח 15,000 בחודש, האם שווה לי כבר עכשיו לעבור לזיכוי מס זר כדי להתחיל לקבל כבר מהיום קרדיט כדי שבעתיד כשארצה למשוך את כספי הקרן השתלמות / פנסיה, יהיה לי איך לקזז את זה מול ארה"ב?

    אהבתי

  3. כיצד יש להגיש את הדו"ח השנתי, כאשר בארץ מרווחים גם כשכירים וגם כעצמאים?

    במקרה כזה, האם נדרש לשלם ביטוח לאומי בארה"ב ואם כן, על אילו הכנסות?

    תודה.

    אהבתי

    1. אופן ההגשה דומה: ניתן להגיש עצמאית בתוכנה, ניתן לשלם לאיש מקצוע, יש את ההמלצה שלי על סימפל טקס
      עצמאי צריך לדווח על ההכנסות שלו מהעסק ב-Schedule C וכן לקזז הוצאות מוכרות, כאשר ההוצאות המוכרות בארה"ב שונות במקצת מההוצאות בישראל ולכן לא נכון לקחת את הרווח מהדוח הישראלי ולהכפיל פשוט בשער המרה (למרות שרבים פועלים כך).

      בנוסף הרווח מהעסק מועבר ל-Schedule SE בו מחושב חבות ביטוח לאומי בארה"ב. הביטוח לאומי בארה"ב מחושב רק על הרווח מהעסק כעצמאי (בהנחה והעבודה כשכיר הוא עם מעסיק לא-אמריקאי).

      אהבתי

כתיבת תגובה