סדרת ההשקעות של JL Collins – מה אם אין לי גישה ל-Vanguard?

זהו החלק השבעה-עשר בסדרת ההשקעות של JL Collins, המבוססת על הספר "המסלול הפשוט אל העושר" שפרסם לאחרונה. חלקים נוספים תוכלו לראות בעמוד הייעודי של הסדרה.

את הסדרה המקורית באנגלית תוכלו לקרוא באתר של JL Collins

נראה לי שהפוסט הזה יהיה רלוונטי להרבה ישראלים. Vanguard מציעים את קרנות הנאמנות שלהם רק לתושבי ארה"ב. עם זאת, לרוב קרנות הנאמנות יש גם קרנות סל (ETF) שמחקות את אותו מדד בדיוק (ויש כאלה שאפילו מעדיפים את קרנות הסל). בישראל, לשמחתי יש גישה ל-ETF-ים הללו, וגם יש אפשרות לפתוח חשבון אצל ברוקר אמריקאי ולרכוש את ה-ETF-ים הללו.

עבור מי שלא יכול, ג'ים כותב את הדברים הבאים:

לאורך כל הספר, אני ממליץ על שתי קרנות ספציפיות:

  • מדד כלל המניות האמריקאי
  • מדד כלל האג"ח האמריקאי

אלו הן קרנות שאני מחזיק בעצמי. אני אישית מחזיק בגרסת Admiral Share של שתיהן. בצורה זו יש להם דמי ניהול אפסיים, אך גם דורשים השקעה מינמאלית של $10,000 (המתורגמן: וגם תושבות אמריקאית).

בעוד הגרסה הזאת מתאימה לצרכיי, ייתכן והם אינם מתאימים לצרכיכם. אולי הרגע התחלתם ו-$10,000 עדיין קצת גדול עליכם. או שאולי הם לא מוצעים בקרן הפנסיה שלכם (המתורגמן: או במדינה שלכם).

Vanguard היא חברת ההשקעות היחידה שאני משתמש בה וממליץ עליה, ונבחן מדוע בפרק הבא. אך אולי אין לכם גישה ל-Vanguard במדינה בה אתם חיים.

אל דאגה. בפרק הזה נסקור כמה מהחלופות.

אופציות שונות לרכישת אותו קרן בדיוק

הדבר הראשון שאתם צריכים להבין הוא ש-VTSAX או VBTLX הם רק קרן אחת שמחזיקה את מדד כלל המניות האמריקאי או מדד כלל האג"ח האמריקאי, בהתאמה. מה שמעניין אותנו הוא המדד עצמו, ו-Vanguard מציעה את אותם מדדים ב"טעמים" שונים. למשל, את אותו תיק השקעות המוחזק ב-VTSAX ניתן למצוא ב-6 קרנות שונות, או מה ש-Vanguard מכנה סוגים (Classes). כאן אמנה אותם ביחד עם ההשקעה המינימאלית הדרושה. שלושת הראשונים מתאימים למשקיעים יחידים:

  • Admiral Shares – VTSAX – 0.05%/$10,000
  • Investor Shares – VTSMX – 0.17%/$3,000
  • ETF – VTI – 0.05%

את גרסת ה-ETF ניתן לקנות בכל סכום שתרצו, בדיוק כמו מניה. שימו לב שדמי הניהול הם 0.05%, בדיוק כמו ב-Admiral Shares. מסיבה זו חלק מהאנשים מעדיפים לקנות את גרסת ה-ETF במקום לחכות שיהיה להם $3,000 בשביל ה-Investor Shares. יש הגיון בזה, אך צריך להיזהר. כאשר רוכשים או מוכרים ETF, בדיוק כמו במניה, ישנם עמלות ומרווחי קניה (Bid/Ask). (המתורגמן: כיום זה כבר לא כל כך בעיה, המרווח של VTI הוא 1 סנט, ועמלות הקנייה ומכירה ירדו פלאים בשנים האחרונות – אני אישית קונה קרנות Vanguard בלי עמלות קנייה ומכירה דרך TD Ameritrade). העלויות הנוספות הללו עלולות לבטל את היתרון שבדמי הניהול הנמוכים, אלא אם יש לכם גישה לחשבון ללא עמלות כאלו.

שלוש הקרנות הבאות, הן קרנות המיועדות לגופים מוסדיים המנהלים את קרנות הפנסיה בארה"ב:

  • VITPX – 0.02%/$200,000,000
  • VITNX – 0.04%/$100,000,000
  • VITSX – 0.04%/$5,000,000

אז כשאני ממליץ על VTSAX אתם יכולים להחליף אותה בכל אחת מהאופציות הללו אם זה מה שזמין עבורכם או שיותר מתאים עבור צרכיכם. מה שחשוב הוא שאתם רוכשים את מדד כלל המניות האמריקאי של Vanguard.

ניתן למצוא וריאציות גם עבור VBTLX (מדד האג"ח האמריקאי):

  • VBTLX – 0.06%/$10,000
  • VBMFX – 0.16%/$3,000
  • BND – 0.06%

מה לעשות כשאר Vanguard לא אופציה בקרן הפנסיה

(המתורגמן: הפסקה הבאה מיועדת לתושבי ארה"ב – אנסה להשליך על המצב בישראל בפרשנות שלי על הפרק).

ל-Vanguard יש תוכנית מוסדית ענפה המשרתת תוכניות מסוג 401k ודומיה. אך מאוד ייתכן שזה לא חלק מהתוכנית המוצעת לכם. עם זאת, אפילו אם התוכנית המוצעת לכם על ידי המעסיק לא מציעה קרנות של Vanguard אני עדיין ממליץ לכם להפקיד לשם כספים לפחות עד הסכום שמקנה את הפקדת המעסיק המקסימאלית. (המתורגמן: בארה"ב אין חובת הפקדה למעסיק, והמעסיקים שרוצים להציע הטבה לעובדים בד"כ מציעים להפקיד בהתאמה להפקד העובד עד לסכום מסוים הנקוב באחוזים מהשכר, למשל עד 6%. יש מעסיקים שגם יפקידו רק חצי דולר על כל דולר שהפקיד העובד עד 6%). ברגע שתעזבו את המעסיק תוכלו לנייד את הכספים ל-IRA אצל Vanguard.

אז אם אין לכם אופציות של Vanguard בתוכנית, השאלה הופכת להיות איך לבחור את האופציה הכי מתאימה, שאתם אמורים כבר לדעת שהיא שילוב של קרנות מחקות מדדי מניות ואג"ח זולות ככל שניתן.

החדשות הטובות הם שכתוצאה מהתחרות בתחום, והלחץ ש-Vanguard מפעילים על החברות האחרות, כמעט כל חברת השקעות מציעה כיום קרנות מחקות זולות. הנה מה שאתם מחפשים:

  1. קרן מחקה בדמי ניהול נמוכים.
  2. אני מעדיף בקצת את מדד כלל המניות האמריקאיות, אך קרן מחקה SP500 היא בסדר גמור.
  3. אתם יכולים גם לחפש מדד אג"ח כללי אם אתם מעדיפים את זה. ברוב התוכניות יהיו כאלה גם.
  4. בהרבה תוכניות 401k מציעים מסלולים עם יעד פרישה (TRF), ואלו יכולים להיות אופצי הנהדרת. אך תסתכלו בשבע עיניים על דמי הניהול. הם תמיד יהיו גבוהות מאלו בקרנות מחקות, לפעמים בהרבה. למשל ל-TRF של Vanguard יש דמי ניהול בין 0.14% ל-0.16%, לעומת 0.05% של VTI/VTSAX. לאלו מחברות אחרות עלולות להיות דמי ניהול גבוהים פי 5-6.

עבור קוראיי הבינלאומיים

אם אתם גרים מחוץ לארה"ב, קרנות הנאמנות של ואנגארד כנראה לא בהישג ידכם. ואנגארד צומחת בקצב גבוה, וכיום היא מוצעת במדינות רבות מחוץ לארה"ב. תוכלו לראות באילו מדינות כאן (המתורגמן: ספוילר, ישראל לא ברשימה).

אם ואנגארד לא אופציה בשבילכם, תרצו לחפש קרן מקבילה אשר עומדת בקריטריונים שהצבתי לעיל.

זכרו כשאני מדבר על VTSAX, זהו קרן שמרוכזת מאוד מבחינה גיאוגרפית בארה"ב. כפי שהסברתי, לאלו הגרים בארה"ב זה כל מה שאנחנו צריכים. להשקעה בינלאומית אפשר להיחשף למדד העולמי – VT עם דמי ניהול של 0.11%. רק תשימו לב לעמלות קנייה ומכירה (אם יש). (המתורגמן: שימו לב שבסוף הפוסט הזה יש סקירה של כיסוי עולמי זול שלוקח בחשבון שיקולים לישראלים שאין לאמריקאים).

שימו לב! תוודאו שכל קרן עולמית שאתם רוכשים מכילה גם את השוק האמריקאי. השוק האמריקאי מהווה אחוז עצום מהשוק העולמי, ואתם לא יכולים להרשות לעצמכם לא להיחשף אליו. הרבה מהקרנות הבינלאומיות, במיוחד כאלה שמוצעות ע"י בתי השקעות אמריקאיים, הם גרסת ex-US, כלומר הכל חוץ מארה"ב. לרוב, זה נעשה כך כדי שתוכלו להשלים את המדד הכלל אמריקאי למדד עולמי.

סיכום

אם לא הייתה לי גישה לשתי הקרנות הספציפיות שאני רוכש, הייתי מחפש את הגרסאות השונות של ואנגארד אשר מספקות את אותם השקעות.
אם לא הייתה לי גישה בכלל לואנגארד, הייתי מחפש קרנות זולות זהות מכל בית השקעות מבוסס. בעתיד, אם הייתה עולה לי ההזדמנות, הייתי מעביר את הנכסים שלי ל-Vanguard.

בישראל מאוד נהוג שבקרנות הפנסיה ובקרנות ההשתלמות שיש מנהל שקובע את הקצאת הנכסים, והם גם נוטים לשנות אותם מעת לעת. מה שבטוח שהם אלופים בשיווק ("הקרן שלי עשתה X אחוז ב-Y שנים האחרונות").

אני לא אנסה לשכנע אתכם שקרנות מחקות זו הדרך היחידה להשקיע בה, בתקווה ג'ים הצליח עד עכשיו. אבל אם אתם מקבלים את זה, אז הנה כמה אופציות להשיג חשיפה אמריקאית/עולמית:

בין שתיים הראשונות אני נוטה לכיוון הראשונה בעיקר מכיוון שלא ברור לגמרי שאין שיקול דעת במסלול השני, מלבד ההגבלה שלהם למדדים שנקבעו. כמו כן, לא ברור איך נקבעו המשקלים השונים והאם יהיו איזונים ומתי. דעתי היא שהשוק האמריקאי כן מהווה סוג של חשיפה עולמית, ולכן אני מעדיף את הפשטות בלדעת איפה הכסף שלי מושקע, ולא באיזשהו פיזור עולמי אקראי.

המסלול השלישי הוא מסלול מחקה אג"ח ישראלי. כאמור אג"ח הוא מכשיר סולידי, ובמידת האפשר עדיף לא לחשוך אותו לסיכון מט"ח, ולכן למי שמתנהל בשקלים, ראוי שישקול להגדיר את חלק האג"ח בתיק כאג"ח ישראלי. כמובן שלפי ההמלצות מהספר של ג'ים, האג"ח יהווה לא יותר מ-25% מהתיק, ולכן אם כל ה-25% מהתיק שלי יהיו קטנים מהחיסכון הפנסיוני, פשוט אשים את זה במסלול לעיל. אם אצטרך מחוץ לחיסכון הפנסיוני אז כנראה שאשים את היתרה ב-BND + BNDX (מסלול כלל אג"ח אמריקאי + עולמי). אבל יש עוד הרבה זמן עד אז, ואני בטוח שיצאו עד אז מוצרים יותר טובים.

לינק לפרק הקודם: סדרת ההשקעות של JL Collins – המסלול הכי פשוט לעושר
לינק לפרק הבא: סדרת ההשקעות של JL Collins – אז מה יש לי מואנגרד בכלל?

10 מחשבות על “סדרת ההשקעות של JL Collins – מה אם אין לי גישה ל-Vanguard?

  1. תודה רבה !
    אני נהנה מכל פרק .
    האם לא אמור להדאיג אותי מהשקעה ב-IBI אחרי הסיפורים שהיו שם בתחילת השנה ומשינוי ההנהלה הבכירה בשנים האחרונות?

    אהבתי

    1. אילו סיפורים היו ב-IBI בתחילת השנה?

      ומתי השתנתה ההנהלה? מוצרים מחקי מדד שלהם התחילו ב-2014, אז אם זה באחריות ההנהלה החדשה מגיע להם קרדיט.

      אהבתי

  2. אז האם בתור אזרח ארה"ב הדבר החכם לעשות הוא לפתוח חשבון ישירות בVANGUARD? האם אפשרי לעשות את זה ע"י העברה מחשבון בנק ישראלי?

    אהבתי

    1. לא ניתן לפתוח ישירות בואנגארד אלא אם אתה תושב ארה"ב. מה שכן חכם זה לפתוח חשבון בברוקר אמריקאי שכן מאפשר לתושבי ישראל ולקנות קרנות סל של ואנגארד דרכו.

      כתבתי עוד על הכדאיות לשימוש בברוקר אמריקאי לאזרחי ארה"ב כאן

      אהבתי

  3. מה יעשה אזרח אמריקאי שגר בארץ בהשקעה באגח? הקרן מחקה אגח של IBI תמוסה בארהב כקרן זרה. הקרן מחקה אגח האמריקאית היא דולרית ולא שקלית.

    אהבתי

    1. אני מחשיב את כל הנכסים שלי כתיק השקעות אחד (יש פוסט מעולה על זה מאת הסולידית).

      לכן, אני מחשיב את האגח המיועדות בקרן פנסיה כאגח שלי (למרות שתיאורטית אני רוצה 0% אגח בתיק, אני מוכן "לקבל" את זה).

      אם אתה צריך אגח נוספים, אז תצטרך לקנות אגח בודדים (אפשר לעשות משהו בסגנון של סולם אגחים), או קרן אמריקאית.

      הקרנות האמריקאיות הרלוונטיות הן, BND, BNDX או BNDW. הבעיה איתם שהם כולם מגודרות לדולר (הן מיועדות לאמריקאים בסופו של דבר).

      אהבתי

כתיבת תגובה