היבטי PFIC בקופת גמל להשקעה

הזן את כתובת המייל שלך כדי להירשם לאתר ולקבל הודעות על פוסטים חדשים במייל.

אם אתם מעוניינים לעזור במימון האתר, תשקלו להירשם לאחד השירותים האינטרנטיים הבאים שיעזרו לכם להוזיל את הקניות באינטרנט שלכם: Ebates, Honey. לקריאה נוספת ראו כאן

אם יש לכם שאלות פרטניות בנוגע למצבכם האישי מבחינת מס ארה"ב, תוכלו לפרסם אותו כאן בתגובות ותקבלו מענה ממני. השימוש בתשובה שאתן לכם הוא על אחריותכם בלבד.

תופעה שקורית לאמריקאיים רבים הגרים בישראל היא שהם רוצים לעשות לעצמם טוב ומחפשים להשקיע כספים עודפים שיש להם. עם זאת, הם נכנסים להשקעה מהמגוון המקומי, זה יכול להיות קרן סל ישראלית, או קופת גמל להשקעה (או פוליסה פיננסית).

לאחר זמן מה, הם נתקלים במאמר מסוים, או בבלוג הזה, או שסתם שיחה בקפה בעבודה ומבינים שעשו טעות חמורה. לעתים הם יפנו לבלוג הזה בבקשת עזרה, ובעדיפות הם גם יפנו ליועץ מס שמבין בזה.

התשובה שיקבלו ממני בבלוג שמאוד מומלץ להם לצאת מזה ושכדאי גם לתכנן את היציאה. בנוסף, אני לרוב תמיד מציין שאפשר לדווח את זה בצורה אחרת (רווחי הון לקרן סל, ריבית לקופת גמל להשקעה) ולקחת את הסיכון, כאשר ידוע שה-IRS עושה ביקורות לקומץ של אנשים. עם זאת, אני תמיד מדגיש שיש במהלך סיכונים ומפרט גם מה הם.

נדרשת סיבולת סיכון יחסית גבוהה מכיוון שאחד הקאטצ'ים הכי חזקים בPFIC, הוא שאם לא מדווחים עליו ככזה, אין התיישנות בכלל ותיאורטית יכולים לבוא אליכם גם שנים אחרי ולדרוש מכם לשלם את המיסים בחישוב PFIC. כמובן שהסיכון הזה יורד ככל שמתרחקים משנת המס, אבל היו סיפורים שה-IRS הלך עשור ויותר אחורה ודרש מסים (לא ספציפית על PFIC, אבל אני מדבר על העקרון).

בקיצור, כל עוד מבינים את הסיכונים, ומקבלים אותם, אפשר לנסות לדווח על פדיון PFIC כמשהו אחר, וגם אנשי מקצוע פועלים כך.

אבל, וזה אבל גדול… יש הבדל עצום בין אם אתם יוצאים מהPFIC ומדווחים כך, לבין תכנון עתידי לדווח כך וכניסה מודעת לPFIC (או הישארות בה) כתוכנית השקעה. מקווה שאתם מסכימים.

מלבד העניין של ההתיישנות, נזכיר שכאשר מחזיקים בPFIC יש שתי חובות:

1. דוח בעת מכירה

2. דוח מידע שנתי במידה ושווי כלל הPFIC שברשותכם עלה מעל $25,000 ליחיד או $50,000 לזוג מתישהו במהלך השנה.

כלומר, אם אתם מחזיקים בקופת גמל להשקעה והיא מעל 180,000 שקל (בערך), אז צריך כל שנה להצהיר לרשויות בארה"ב שהיא קיימת ואת גובהה.

תחשבו על זה כFBAR אבל רק לPFIC.

כלומר, אם אתם מתכננים להחזיק קופת גמל להשקעה לטווח ארוך, ולא לדווח עליו כPFIC, אתם פוטנציאלית מגישים עשרות דוחות לא נכונים, ולא רק בשנים בהם אתם פודים אותו.

נושא נוסף ששמעתי הוא שה IRS לא ישים לב, מכיוון שזה דומה למוצרים פנסיוניים אחרים (בכל זאת קוראים לזה "קופת גמל"). נזכיר שלמוצרים פנסיוניים (כולל קרן השתלמות) שנפתחו בחסות המעסיק, יש הגנה מPFIC תחת סעיף 402b. עם זאת, לעצמאיים אין הגנה כזו בקופות שהם פותחים, וההמלצה שלי לעצמאיים זה לפתוח רק קופת גמל וקרן השתלמות בניהול אישי (בסלייס גמל יש אפשרות לפתוח כאלה החל מהשקל הראשון בדמי ניהול של 0.3% לשנה). בקופות הללו מן הסתם תרכשו מוצרי השקעה שאינם PFIC.

אבל, לקופת גמל להשקעה אין אופציה לניהול אישי, ולא מצאתי אחת שלא משקיעה בPFIC. אפילו כאלה שמחקות את הSP500.

סיכום:

1. כשרוצים לברוח מPFIC קיימת אפשרות לדווח עליה כמשהו אחר (רווח הון או ריבית), אבל זה מלווה בסיכון וחובה להכיר את מכלול השיקולים. לא הייתי עושה זאת ללא ליווי.

2. זה שיש אפשרות כזו (שמלווה בסיכונים), לא אומר שזה רעיון טוב להישאר בPFIC לאורך זמן תוך הסתמכות על האפשרות. זה רעיון ממש גרוע. במיוחד שיש לכם חובת דיווח שנתית על אחזקה, ולא רק במכירה.

3. קופת גמל להשקעה היא PFIC פר אקסלנס, ואין לה הגנות שיש לקרנות פנסיה והשתלמות לשכירים.

4. [בונוס] הייתי צריך לפתוח עם זה, אבל קופת גמל להשקעה היא מוצר השקעה נחות ביחס לתיק השקעות רגיל. דמי הניהול בה, ועלויות נוספות שמוסתרות מכם, עולות בהרבה על הטבת המס הפוטנציאלית שהיא עשויה לתת, אם רק תחכו עד גיל 60 ורק אם תמשכו כקצבה. אז אם עניין הPFIC לא מפחיד אתכם, אז להיות עם פחות כסף בפנסיה בהחלט אמור להפחיד 🙂 למי שרוצה פתרון אוטומטי, יש בתי השקעות בארה"ב דוגמת Betterment, Wealthfront, M1Finance ועוד רבים שבונים לכם תיק השקעות שמאזן את עצמו לפי מאפייני סיכון וטווח השקעה שאתם מגדירים. רבל גם הם גובים דמי ניהול, אז פשוט תלמדו להרכיב תיק השקעות פשוט לבד.



הזן את כתובת המייל שלך כדי להירשם לאתר ולקבל הודעות על פוסטים חדשים במייל.



אזהרה: אני איני רואה חשבון אמריקאי וגם לא רואה חשבון ישראלי. אני גם לא יועץ מס באף אחת מהמדינות הנ"ל (גם לא באף מדינה אחרת). את כל המידע שאני מספק כאן אני למדתי בעצמי תוך התייעצות חד פעמית עם רואה חשבון ועם אנשים אחרים המגישים בעצמם. חוק המס האמריקאי הוא חוק סבוך נורא, והמצבים שאתאר כאן הם יחסית פשוטים – הכנסה כשכיר, רווח הון על מניות, דיבידנדים, ריבית מהבנק/אג"ח, הכנסה משכירות (שלא כחלק מעסק). אם אתם בעלי עסק/עצמאים, אתם יכולים להשליך חלק מהדברים שיכתבו כאן על המצב שלכם, אך כרגע לא אעסוק בדיווח עבור בעלי עסקים. מילוי הדוחות דורש ידע שתוכלו לקבלו כאן בחינם, אך השימוש בו הוא על אחריותכם בלבד. באופן כללי, לא מומלץ להסתמך על בלוגים רנדומליים ברשת.
בהתאם לדרישות בחוזר 230 של ה-IRS, אני מתריע בפניכם, שכל מידע הנוגע לענייני מס פדרלי בארה"ב המובא בתקשורת זו, כולל כל לינק או צרופה, לא נכתב על מנת שתוכלו (א) להימנע ממסים שאתם חייבים להם על פי דין כולל קנסות, או (ב) לקדם, לשווק, או להמליץ לכל אדם אחר לגבי כל עניין או עסקה המובא בתקשורת זו.

32 מחשבות על “היבטי PFIC בקופת גמל להשקעה

  1. לדעתי הרווחים שנצברים בקופת גמל להשקעה הם CONSTRUCTIVLY EARNED INCOME ולכן הם חייבים במס אמריקאי. מה שבארץ דוחים את המס לא מעניין את הדוד סאם. למה לא לדווח על הרווחים שנצברים מידי שנה בתור EXCESS DISTRIBUTIONS בטופס ה 8621? ההפסד אם עושים ככה יחול על מי שחייב מס אמריקאי (כי איננו יכול לקבל זיכוי על תשלומי מס הכנסה שטרם שילם בגין TAXES ON PASSIVE INCOME)

    אהבתי

    1. למה לא לעשות את זה?
      כי מהר מאוד אתה תגיע למצב שאתה משלם מס בארה"ב, בלי זיכוי מס מקביל בישראל.
      בנוסף, בשנה שבאמת תפדה אתה תשלם מס בישראל (ולא בטוח בכלל שתוכל לנצל זיכוי מס זר מארה"ב [כי לא היה על הכנסה למס בישראל], אבל גם אם כן אז רק על 5 השנים האחרונות).

      בקיצור כפל מס נוראי.
      עדיף לצאת מזה (בפער ניכר).

      אהבתי

  2. מה לגבי קופות גמל ישנות (אלו שנפתחו לפני 2008 ופטורות ממס בישראל)?

    האם הדבר הנכון עבור אזרח אמריקאי הוא להעביר אותן לניהול אישי ולרכוש קרן שהיא לא PFIC? האם זה יעניק פטור ממס גם אצל האמריקאים?

    איך בכלל צריך לדווח על הקופות הישנות האלה וכיצד האמריקאים מתייחסים אליהן?

    אם יש סיכוי לפוסט זהה על הסטטוס של הקופות האלה זה יהיה מעולה. (:

    אהבתי

    1. אין הבדל בין קופת גמל ישנה/נזילה לקופות גמל להשקעה. שניהם נפתחות במעמד עצמאי, ונחשבות PFIC במסלוליל המנוהלים.

      אכן מומלץ לעבור לניהול אישי ולהשקיע בדברים שאינם PFIC.
      צריך להבין שהמעבר עצמו הינו אירוע מס. תצטרך לדווח על כל הרווחים שנצברו עד אותו רגע לפי החישוב הדרקוני של PFIC, לחלופין לדווח את זה כריבית אבל להבין את הסיכונים, שהעיקרי ביניהם הוא שאין התיישנות על PFIC. יועצי מס רבים פועלים כך, תוך יידוע הלקוחות על הסיכונים הנלווים וקבלת הסכמתם. מסתמכים על אחוז ביקורות נמוך יחסית, אבל הסיכון לא אפס מן הסתם.

      בניהול אישי צריך חזכור שעדיין יש חשיפה למיסוי אמריקאי, ולדווח כל שנה דיבידנדים וריבית שמתקבלים בחשבון המסחר, וכמובן אם מתבצעים מכירות.
      חלק מחשבונות המסחר (מזרחי ולאומי לדוגמא) מספקים טופס 1099 מתאים.

      אהבתי

      1. "צריך להבין שהמעבר עצמו הינו אירוע מס" – תוכל להסביר למה המעבר עצמו הוא אירוע מס? מה לגבי מעברים שהתבצעו בעבר בין חברות שונות או בין מסלולים שונים? (נניח מסלול כללי למסלול מניות)

        האם המעברים שנעשו בעבר הם אירוע מס מבחינת האמריקאים? הם הרי כלל לא מודעים למי החברה המנהלת/מה הנכסים שהחברה מחזיקה.

        אהבתי

        1. האמריקאים גם לא מודעים למשכורת שאתה מקבל כל חודש מהמעסיק הישראלי, אתה עדיין מחויב לדווח עליו.

          מעברים קודמים אכן נחשבים אירועי מס.

          מעבר (בין אם מסלול או חברה) נחשב אירוע מס בגלל שאתה יוצא מקופה אחת, ועובר לקופה אחרת. בישראל זה שקוף כי הם מכירים בכך שזה לא אירוע מס, אבל דה פקטו מכרת נכסים וקנית חדשים.

          אהבתי

  3. היי המתורגמן, תודה על ההשקעה.
    שאלה 1 – האם קרן פנסיה ישראלית נחששבת ל-FPIC? הרי בדיוק כמו קופת גמל להשקעה יכול להיות שהיא משקיעה כספים בקרנות זרות.
    שאלה 2 – האם להרוויח כסף מריבית נחשב ל-FPIC? נניח מכסף שיושב בפק״מ או שיושב באיזה חברה שמתווכת בין מלווים ללווים.

    אהבתי

    1. הקרן פנסיה עצמה אינה נחשבת PFIC, כי היא לא חברה שאתה יכול לרכוש בעלות עליה.
      הקרן פנסיה עשויה להחזיק PFIC כחלק מההשקעות שלה למענך.
      במקרה כזה, הדעה הרווחת היא שאם אתה שכיר, והפקדות המעסיק עולות על ההפקדות שלך, שזה אינו נחשב PFIC עבורך תחת זה שהקרן נחשב ב"חסות המעסיק", לפי סעיף 402b ב-IRC.
      אם עתה עצמאי לעומת זאת, אתה בהחלט מחזיק PFIC.

      ההמלצה שלי לעצמאיים זה לשים את הכספים בקופת גמל IRA במקום קרן פנסיה, ולדאוג עצמאית לביטוח חיים וביטוח אבדן כושר עבודה.
      לחלופין יש ביטוח מנהלים מאוד יקרה שתשמח לקבל את כספך ולהשקיע עבורך במסלול נטול PFIC (נדמה לי שזה בהפניקס).

      לגבי שאלה 2, שתי המצבים שתיארת אינם החזקת PFIC.
      אבל בהחלט יש מצבים שתקבל ריבית וזה כן יחשב PFIC (קרן נאמנות שמשלמת למחזיקים בקרן ריבית מאחזקותיה, למשל)

      אהבתי

  4. אהלן.
    יש לי אזרחות אמריקאית ואני רוצה להשקיע במניות. ממה שאני קורא יש כאן הרבה בירוקרטיה וצריך לדעת במה להשקיע ואיך.

    אשמח להמלצות ליועץ השקעות שמבין/מתעסק עם אזרחי ארה"ב.

    תודה,
    שי

    אהבתי

  5. היי,

    האם פתיחת קרן השתלמות ופנסיה בתור שכיר בעל שליטה בחברה בע״מ גם תופס לא להיות כלול ב-PFIC?

    ההגיון אומר שכן מאחר שהחברה בע״מ היא יישות משפטית נפרדת, אך מצד שני אני בעל שליטה יחיד בחברה וכביכול פתחתי את הקרנות לעצמי ולכן עולה השאלה.

    תודה

    אהבתי

  6. פוסט מעולה! שאלה: האם גם קופת גמל-במעמד-עצמאי שההורים חסכו לי עלול להחשב כ pfic? האם נחשב פחות pfic מובהק מאשר גמל-להשקעה? אם אני מוכר את שתיהן באותה השנה, כיצד עדיף לדווח – על ההשקעה כpfic והעצמאית כהון? או שזה מעלה חשד על ההבדל ביניהן באותו הדוח?
    שאלה אחרונה ואני מניח שהתשובה היא לא, האם משנה מסלול ההשקעה (תלוי גיל, מניות, מדדים)?

    אהבתי

    1. אין שום הבדל מהותי ביניהם. שניהם PFIC, והייתי מחליט לגבי הדיווח לגביהם כמקשה אחת.

      לא משנה מסלול ההשקעה, מלבד אם אתה בניהול אישי (שאפשרי בקופת גמל ישנה אך לא בקופת גמל להשקעה).

      Liked by 1 person

  7. שלום – כתבת שאפשר לנסות לדווח על פדין קופ"ג להשקעה כהכנסה מריבית. האם הכוונה היא לדווח על זה כמו ריבית מהבנק ב schedule b?

    תודה

    אהבתי

    1. אם אתה לא בעלים בחשבון, אז לא.
      בכל מקרה לא כל נייר ערך לא אמריקאי הוא PFIC.
      רק כאלה שהן קרן סל או קרן נאמנות (או כל מבנה אחר של חברת השקעות).

      אהבתי

      1. תודה, פשוט ביקשו ממני למלא W-9 בזמן חתימה על טפסים ליפוי כוח ולכן תהיתי מה המהות להחתים אותי כמיופה כוח ולא בעל החשבון על טופס שכזה…

        אהבתי

  8. אישתי אמריקאית, ואני מחזיק גם פוליסת חיסכון וגם קופת גמל להשקעה על שמי בלבד, מנסה להבין את החשיפה שיש לי למיסוי, כמה שאלות:
    1. אנחנו לא נשואים רשמית (יש 2 ילדים) אבל מעולם לא התחתנו ברבנות או נרשמנו במשרד הפנים. האם זה משנה? (מחזיקים גם דירה שרשומה על שנינו)
    2. היום היא מגישה דוחות בנפרד ממני, על הנכסים והכספים שרשומים על שמה. האם אנחנו מחויבים לדווח גם על הכספים שלי?
    3. האם יש מה לעשות עם חיסכון לכל ילד? (כרגע פתחנו באלטשולר)
    4. האם המסלולים במוצרים הפיננסים משנים את היבט המיסוי, כלומר אם אני בפוליסת חיסכון במסלול מחקה מדד אל מול מסלול כללי נניח?
    5. אשמח להמלצה למתכנן פיננסי שמתמחה במיסוי אזרחים אמריקאים

    תודה רבה על התכנים המעולים!

    אהבתי

    1. עונה בעיניים שם מיסוי אמריקאי:

      1. לא משנה, מה שלא רשום על שמה לא מדווח בדוח האמריקאי

      2. לא. ניתן לבחור שכן, אבל לא חייב. לרוב לא מומלץ.

      3. הילד אמריקאי?

      4. לא, מלבד להיות במסלול בניהול אישי (אם רלוונטי) וחבחור נכסים מותאמים. אבל בכל מקרה, הנכסים שעל שמך מוחרגים מדיווח אמריקאי.

      5. פנה אליי במייל tax שטרודל fintranslator נקודה קום

      אהבתי

      1. תודה רבה!|

        כן, הילדים עם דרכון אמריקאי כבר
        מעולה תודה, אכתוב לך

        שתי שאלות בנושא אחר:
        האם הקרן השתלמות שלה חשופה באיזשהי צורה למיסוי ארה"ב?
        ומה קורה במכירה של מניות שקיבלה מהעבודה?

        אהבתי

        1. אם הילד אמריקאי, אז יצטרך לדווח על הרווח כאשר יפדה את החיסכון.
          בנוסף\ הוא מחויב ב-FBAR כמו כל אמריקאי בהנחה ויש לו חשבונות חוץ-אמריקאיים בסך מעל $10,000 מתישהו במהלך השנה (לא סביר, אבל ראיתי מקרים).

          שאלות נוספות:
          1) בהחלט. צריך לדווח על ההפקדות אליו וגם על הרווח ממנו. אפשר לקרוא כאן על שתי הגישות השונות.

          2) אם זה RSU, צריך לדווח על החלק הפירותי במועד ההבשלה (וזאת בניגוד לישראל שדוחים את המס על החלק הפירותי עד למכירה בפועל). החלק מההבשלה כל שינוי הוא רווח או הפסד הון כמו במניה רגילה.
          אם זה ESPP, אז על הטבת המעסיק מדווחים בשנת קבלת המניות בדיוק כמו בישראל, ומאותו רגע גם מודדים הפסד/רווח הון.
          ב-RSU יש סיכוי לכפל מס בגלל ההבדל במועדי הדיווח כאן ושם, ורצוי לתכנן.
          אם אשתך תרצה ייעוץ (בתשלום) לגבי איך להמנע מזה, תוכל לפנות אליי במייל שציינת בהודעה הקודמת.

          אהבתי

          1. האם אזרח ישראלי שעבר לארהב והתחיל תהליך גרין קארד חשוף למיסוי על קרנות איריות שמוחזקות בחשבון בארץ?

            אהבתי

            1. אכן חשוף, מהרגע בו הוא נחשב תושב ארה"ב לצרכי מס.
              מומלץ לעשות תכנון לפני קבלת התושבות, אם אפשרי.
              ברוב המקרים התכנון יגלה שכדאי למכור אותם לפני קבלת התושבות.

              אהבתי

כתיבת תגובה